2 – The Lab

Grundtes

Jag läste, för många år sen, en artikel om Vince Clarke (Depeche Mode, Yazoo och Erasure) om hans dåvarande syntstuga. Eller syntpalats snarare… Nu hade han visserligen en miljon gånger fler syntar, sequencers, fristående moduler och effektburkar än jag, men jag lät mig ändå inspireras av hans ambition att allt skulle vara ”cross patchable”, d.v.s. att kunna koppla kors och tvärs mellan prylarna för att… ja, skapa handlingsfrihet och erhålla synergi.

Vince studio 2

Inte jag – Vince Clarke

Jag har alltid resonerat så att den mest oansenliga ljudpryl kan komma till sin rätt om man kopplar ihop den med annan utrustning och kanske tänker lite ”out of the box”. Inte konstigt att Vince’s studio var rund till formen – vilka möjligheter! Snacka om inbjudan till kreativitet.

unisonlab

Mitt unisonlab har under åren sakta växt. Jag ska inte påstå att jag haft solklara mål med alla inköp eller byten, men strävan har alltid varit att bredda ljudpaletten och att därvidlag skaffa prylar och kunskaper för att kunna vara kreativ i alla riktningar, vare sig det har gällt elektronisk musik, inspelning, jingeltillverkning (för det blev det ett par sådana för många år sen…), backing tracks, livebruk etc. Jag berättar utförligare på en annan sida om mina strävanden med unisonlab.

Konceptuellt, men endast delvis fysiskt, är studion indelad i en kontrolldel, en instrumentdel och en biblioteksdel. Uppdelning i kontrollrum och inpelningsrum saknas helt.

Kontroll i centrum

Enkelt kan man säga att kontrolldelen omfattar PC med några olika controllers, ett externt firewireinterface, huvudmixer, ett rack med kopplingsfält (som huvudsakligen är till för att välja vad jag vill skicka till huvudmixern samt för att plocka in ett MIDI-verb, kompressorer och lite till), förstärkare och lyssning. I racket sitter också två submixrar för att ta in huvuddelen av musikapparaturen. Några rudimentära ljudpryttlar får nöja sig med att hänga på kopplingsfältet… Ljudprojekt ligger lokalt på en av två interna diskar medan loopbibliotek, backuper m.m. sparas på en NAS.

Kontroll

Behringer Xenyx-mixer och en grymt prisvärd M-Audio Venom

För lyssning använder jag ett par enkla Boss MA-12V aktiva (små!) monitorer, Yamaha NS-10M (bara då och då – de kan vara aningen tröttande) samt ett Jamo subwoofer/satellitpaket – det sistnämnda för rent hifi-bruk när t.ex. Spotify måste konsulteras. Ett par okej lurar tas på ibland när bakgrundsljudet måste bort.

AKG-lur

AKG-lur – bekväm som få! (Vill nån spotter gissa vem eller vilka som syns på planschen i bakgrunden?)

Instrumentdel

Den andra – men egentligen inte särskilt väldefinierade – delen av studion omfattar helt enkelt ljudmaskinerna. Jag har å ena sidan, sedan jag skaffade Amigan och mina första MIDI-syntar, alltid försökt hålla ihop hela systemet med fördelning på samtliga tillgängliga MIDI-portar och -kanaler. Detta har levt kvar ända fram till idag, och systemet har även omfattat uppkoppling av t.ex. en SH-101 och en Mono/Poly via ett Kenton-interface – i sanning en diger setup.

DSC02258

Instrument – just nu i en digital/analog mix…

Om jag idag komponerar eller på annat sätt nyttjar hela uppsjön med MIDI-kopplade syntar? Skulle inte tro det…! Och ambitionen att ha ett 100% sammanhängande MIDI-system är ändå något hög. Men nyligen har jag fått ihop en någorlunda flexibel uppkoppling med BÅDE MIDI-styrning och CV/Gate-dito. (Se längre ner.)

Till instrumentdelen räknar jag även en mycket enkel gitarrrigg samt några mickar. Med gott resultat skaffade jag ett minisångbås i form av en prisvärd (~600 kr) mic shield. (Inte för att jag själv sjunger så mycket men vid ett par tillfällen har döttrarna fått köra lite pop…). Jag måste säga att resultaten, med tanke på att jag har en surrande stationär PC i samma rum, blir klart över förväntan.

Sångbås

Flyttbart ”sångbås”, nu inklämt mellan syntar och biblioteksdel

Min första studiomick var en ADK GC1. Jag har för det mesta kört den genom en Behringer Ultravoice VX2000. Lekman som jag är har jag väldigt lite att jämföra med, men nog blir sångspåren personliga alltid – Ultravoicen kan ge en hel del värme.

Analog Corner
Ambitionen har varit att fysiskt – och kontrollmässigt – samla ihop alla analoga (och ett par andra kreativa och tilltalande) prylar och skapa något av en ”analoghörna”. I framtiden – för nu nu är jag inne i någon form av förstudieperiod –  hoppas jag på att få till ett riktigt modularsystem i storleksklassen Doepfer A-100. Emellertid har jag lite prylar redan som jag i nuläget endast kompletterar med en fristående sequencer och en syntmodul med vissa modulationsmöjligheter. Tillsammans med MS-20, Mono/Poly, Juno-60 och SH-101 (och dessas inbyggda sequencers och arpeggiatorer) hoppas jag få till en rigg att utvärdera och skapa med under tiden som jag funderar på hur en eventuell modular skulle kunna se ut – och vad den får kosta…

SH på väg till service

En SH-101 på väg till service

MIDI-, Sync/Trig- och CV/Gate-uppkoppling

Med fokus på styrning (och inte ljud) visar bilden nedan hur jag för närvarande har kopplat ihop en del av ljudmaskinerna. För den som är nyfiken på specifika inställningar eller (tidsmässigt) dyrköpta erfarenheter kan man ta en titt under ”Ljudmaskiner” där det finns en del kommentarer under respektive pryl.

Setup 2

F-n vet om det syns. Hör av Er om ni vill ha en bild på posten…

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s