Vad sjutton har jag att skämmas över…?

Ja, det frågar jag mig nog alltför sällan. Nyligen skrev jag ett par rader om Minilogue – en helcool house-duo som fokuserar massor på det där spontana, ”freeform”-inspirerade lirandet. De två killarna gör sin grej (och de gör det fantastiskt bra, om man nu diggar elektronisk, instrumental och suggestiv dansmusik) och bygger upp helsköna beats och ljudlandskap som får det att rycka lite extra i extremiteterna.

Mestadels, vilket ni som läst om unisonlab tidigare redan vet, så får jag ut rätt mycket av att bara vara i studion och småpyssla, jamma lite egen (och andras) musik och experimentera med ljud i största allmänhet. Men på sistone har jag faktiskt försökt att skapa den där känslan av sammanhang. Till exempel har jag gett mig den på att merutnyttja arsenalen av gamla/nya och oansenliga/välrenommerade prylar som jag haft i min ägo så där länge så att familj och vänner börjat undra om jag verkligen använder allt… På den sistnämnda frågan får jag väl tillstå att en del grunkor samlat damm under långa perioder.

Kontrollyta

I förgrunden: kontroller och effekter. Allt man behöver för en trevlig kväll.

Sagt och gjort – med bl.a. Minilogue som lite inspiratörer, mixat med en hel del eget kreativt och oortodoxt kopplande, så har jag börjat se nån form av ljus i tunneln. Några gånger har jag fastnat i timslånga improvisationer. Några loopar i Reason, valda kanaler och parametrar styrda från en Akai LPD8 och en Korg nanoKONTROL 2, några slingor från hårdvarusyntar, skumma ljud körda genom diverse pedaler, ett glatt humör och vips: progressiv house i beprövade 130 bpm och ingen jävel som kan ta kreativiteten ifrån mig 😉

Och precis som alla (?) andra som sitter hemma i stugorna och väsnas med sina elektroniska instrument så tänkte jag droppa ett klipp då och då. Jag har lite att jobba på när det gäller ljudkvaliteten vid inspelning rakt in i iPhonen men jag försäkrar – det finns faktiskt ännu mer amatörmässiga klipp på YouTube. Några minuter från ett jam finns här: http://www.youtube.com/watch?v=cwt33sxPa3A. Jag räknar kallt med att, om det är nån ”random electronica besserwisser” som mot förmodan skulle hitta klippet efter att ha sniffat efter tips om Reason 7 i synk med hårdvara, få diverse nedlåtande kommentarer. Men ibland brukar jag garva åt de som å andra sidan skriver kommentarer om ”ickemusik” och ”plågsamma ljudförsök” när jag konstaterat att de trots allt måste ha sett hela klippet på 17 minuter och 34 sekunder för att överhuvudtaget ha kunnat observera nåt konstigt filtersvep runt 14 minuter… Jag säger bara: annan underhållning är i så fall bara ett musklick bort.

Så vad sjutton – Avicii började väl nånstans han också. Alltså kan väl jag få roa mig både i studion och på YouTube.

För den som tror att jag bara spelar i en tonart – jag har även lagt ut en mer electroinspirerad demosnutt på Soundcloud. Där är det nog i alla fall två ackord…

More to come. Jag skäms inte det minsta! Let’s beep on.

Kommentera

