Får man apa efter?

Såklart man får.

Alla vi som lyssnar på nån form av modern, dansorienterad pop-/dansmusik vet ju att oändliga mängder inspiration, ljud, strukturer och rytmiska mönster hämtats från Ralf, Karl och Wolfgang. Det är… helt okej med andra ord.

Och så ibland hittar man ytterligare nån eller några som skapar och pillar runt bland sina prylar på liknande sätt som en själv. Jag talar om Minilogue – en progressive house-duo som mitt i all elektronik och alla teknikaliteter har hittat ett störtskönt organiskt sound. Jag kan inte sluta fascineras över deras kreativa uppkopplingar och sättet de improviserar fram sina underbara ljudlandskap. På YT finns ett par längre klipp, t.ex. en detaljerad visning av riggen och en kvartslång jam session. Visst, det kretsar mycket kring Ableton Live (vilket jag själv inte använder särskilt mycket) och duons två Allen & Heath-mixrar, men det är inte det som är poängen. Det som är så sjukt coolt är deras nyttjande av nya och gamla ”utombordare” i form av en hoper gitarrstompboxar, några Moog-effekter och ett par klenoder i form av SH-101 och Juno-60. Shit, det är ju såna som jag har… 😉

Har riggat unisonlab på ett hyfsat likartat sätt och har på sistone lyckats koppla upp det mesta för intuitivt korskopplande, tweakande och jammande. Och man blir bara mer inspirerad av att se killar som Minilogue. Häromkvällen stod jag och electrojammade i över två timmar med bara en enkel 4/4-kick och ett delayat hihatbeat som grund för att sakta men säkert bygga upp en fet ljudbild. Hade Reason på inspelning huvuddelen av tiden så den här gången finns resultatet på hårddisken. Nästa gång ska jag förbereda mig ytterligare lite bättre och kanske redigera ihop ett klipp för publicering i cyberrymden.

(Ett par nya tekniska landvinningar i unisonlab hamnar snart i Geek Diary för den som vill veta mer om MIDI-implementationen i DX-7, synk av en MFB 522, Alesis Midiverb IV-förbannelsen och MIDI Clock-problematik i Reason 7.)

Skönt att än en gång få bekräftat att analog och digital teknik kan leva i perfekt harmoni.

Digital

 

Framtid? Nutid.

Ett svar till “Får man apa efter?

  1. Har också kollat minilogue-klippen på youtube ich blev sjukt inspirerad. Men nu till det viktiga: När får man höra dina alster? Är ruskigt sugen på att höra vad unisonlab kan leverera! 😄

Lämna en kommentar