Om man vänder på en sten

Torsdag och fredag var underbara. Tåg i lugn och ro till Stockholm för att där stråla samman med en kär gammal vän och gå och kolla in syntkungarna Depeche Mode. För en gångs skull tycktes vi vara överens även med recensenterna – DM var (=är) riktigt, riktigt bra.

Både jag och min vän är skapligt intresserade av elektronisk musik så det blev även ett par varv i de lite mer välsorterade musikaffärerna i storstan för att botanisera lite bland prylar som finns hemma och inte bara på bild på nätet.

I en av butikerna jobbar en kille med stort syntpatos och som dessutom gör musik själv. Efter att ha intervjuat oss om torsdagens spelning så körde han lite Spotify för att bl.a. göra oss glada över ett nytt släpp från Men Without Hats och hyfsat färskt ljudgodis från OMD. Men så gick han ännu lite djupare och spelade ett par låtar från Kite (Christian Berg och Nicklas Stenemo) som jag nu sitter och lyssnar på medan jag städar runt lite i unisonlab. Jag blir bara så glad över att det finns fantaster med genuin känsla för melodier och det där sköna syntsoundet. Rekommenderas! Kolla t.ex. in låten ”Ways To Dance”, eller om Ni inte har Spotify, länken till last.fm där Ni hittar en del annat.

Kite

Kite. Som gjort en cover på Fred Åkerström/Killinggängetfavoriten ”Jag Ger Dig Min Morgon”. Humor och värme!

Awesome! Med rötter i bl.a. Melody Club kan man ju ana en del hantverkskunnande från Stenemo. Sen blev man ju inte dystrare av att höra att Kraftwerk håller på med nytt material i nån form av originalsättning…

Kommentera

