Oväntade sidoprojekt

Enkelt kan man säga att det, förutom ett par musikaliska projekt som just nu vilar, pågår fyra mer tekniskt orienterade arbeten i unisonlab. Det första är helt lagt på is i väntan på bättre ekonomiska tider: modularen. Trissvinst önskas. Så nu tar jag mig – med glädje, egentligen – an uppgiften att göra det abslolut bästa med vad jag redan har i analogväg.

Det andra, själva analoghörnan, är lite avhängigt av nåt listigt sätt att montera eller vinkla småsyntarna, sequencern och trummaskinen så att det blir lite mer lättjobbat och enklare att överblicka rattarna. Lite i avvaktan på en lösning så gjorde sig behovet av en lite flexiblare patchning i hela studion sig påmint. Lite mer mindre ekonomiskt smärtsamt var det att beställa ytterligare en enkel patchbay tillsammans med en hoper kablar. Nu väntar jag bara på försändelsen från tysken så att projekt tre kan fortsätta.

Men i samband med denna sistnämnda ”overhaul” så insåg jag att min något förbisedda och sällan använda gitarrigg (en blygsam dito, vill jag bara framhålla, så nån rigg vet jag inte om det egentligen rör sig om) skulle kunna integreras på ett bättre sätt i studions huvudrack. Tänk att på ett smidigt sätt kunna skicka signalen från t.ex. MS-20:n via en effektloop med chorus, delay, phaser, dist etc. och sen vidare till Modulizern och sen… Bara fantasin begränsar. Och för att kunna flytta pedaler, koppla om och förbi vartannat så föddes idén med nån form av kardborrsystem vid foten av racket. Resultatet? Kolla bilden! Det oväntade ”Projekt 4” är klart! Mer detaljer kommer i Geek Diary.

Sidoprojekt effekter 2

Fullständigt självklart. Om polletten bara trillar ner.

Kommentera

