It has begun

Det trodde man inte när man vaknade i morse – på eftermiddagen när jag kom hem efter jobbet så hade jag en ny (eller ja, begagnad) dator med fett mycket bättre prestanda med mig under armen. Hittade nämligen en spännande liten butik i stan som hade massor av billiga datorer. För en gångs skull motstod jag lockelsen att åka till närmsta mediavaruhus och plocka till mig det senaste. Istället tog jag ett djupt andetag och påminde mig om att i princip vad som helst skulle bli bättre än den fornlämning till dator som stått och flåsat och gnytt i unisonlab sen århundraden tillbaka.

För en gångs skull så gick hela installationsprocessen fullständigt smärtfritt med installation av externt nätverkskort, skärm etc. Dessutom börjar jag få viss rutin (obs – underdrift) på anslutning till nätverk. Jag syftar då på helgens alla turer med avveckling av en gammal standardrouter och övergång till en router med kombinerad fasttelefoni och mobilt bredband. Vi överväger att stanna kvar som kund hos Telenor ett tag till, trots att deras support på sistone tycks ha kallat in begåvningsreserven. Nåväl, just nu funkar allt tiptop.

Efter att ha installerat nya ljudinterfacet Balance och provkört en riktigt processortung demolåt så undrar jag lite stilla varför jag väntat så länge – plötsligt rör sig CPU-workloadmätaren inte alls…

Vårrenovering

Ny dator till vänster, vinglas i mitten och en salig röra i övrigt.

Avslutade första dagens renoverings- och uppgraderingsarbete med att lägga en beställning hos Thomann på ett antal proffsigare kablar och en patchbay för ökad flexibilitet. Kanske till och med kan börja plocka ljud från den annars sällan använda Korg MR-16 näst längst ner i racket – med separata ljudutgångar på fronten så kommer man lättare till skott.

Undrar om Tekniska Museet kan vara intresserad av den förra datorn…?

* * *

(Butiken i fråga är reMake IT i Ronneby.)

Kommentera

