Sladd- och kopplings-”upgrade” modell vår

Trädgården är avklarad, utemöblerna är på plats, deklarationen är snart på gång och min ömma hustrus kalender är i synk med min. (Jag kan kallt konstatera att nån brist på aktiviteter har vi inte under våren.)

Men – under våren infinner sig alltid nån upprymd känsla av att studion skulle må SÅÅ mycket bättre av en kombinerad vårstädning och uppgradering för att höja arbetsron och öka kreativiteten. Så nu gäller det att hitta någon liten lucka i programmet…

Okej, nu blir det teknikorienterat. Bortskämd som jag är så förfogar jag över en hyfsad arsenal ljudmaskiner. Använder alla samtidigt gör jag naturligtvis inte, men jag gillar att ha möjligheten att snabbt och intuitivt koppla in, koppla om och koppla ihop prylar. I racket sitter just nu två patchbays – en med in- och en med utgångar (till och från huvudmixer, effekter, vinylspelare, bandare, eq etc.). Dessutom sitter där två linjemixrar à 8 stereopar dit en hoper syntar just nu är dragna, tillsammans med ett par reserver för att plocka in sånt som inte är fast kopplat. Vad jag funderar på att göra, är att ha alla mixerkanalerna som möjliga destinationer och ha alla ljudburkar dragna till patchbayarna för ökad flexibilitet. För den som undrar så är respektive linjemixer kopplad till två stereopar på studions huvudmixer på ”mixplats”.

Just nu är systemet m.a.o. bara halvflexibelt, och en massa prylar i ”Analog Corner” trängs via en provisorisk minimixer – jag vill ha allt till kopplingsfältet!

Kopplingsfeber

Många sladdar blir det. Men två kopplingsfält och två rackmixrar gör susen för flexibiliteten!

Så vad som nu krävs är en hel del kabel, möjligen en patchbay till och så en del jobb med att baxa ut stordesken och racket för att komma åt. Tack herre, för att jag tidigt satte hjul på det mesta i studion. Dessutom ska jag passa på att byta plats på Balance-ljudkortet (som nu står i bostaden) och Edirol FA-66:an (som antingen återanvänds eller rent av kan avyttras). Med Balance’ skrivbordsvänliga utforming får jag betydligt större flexibilitet i studion. Sist men inte minst får jag möjligheten att ta ett samlat grepp om och samla ihop kabel som bara blivit provisoriskt dragen när saker tillkommit, flyttats om eller försvunnit.

Analoghörnan v 1.0

I mitten, mellan MS-20 och Monotribe – en liten Behringermixer som kvävs!

Tänk att vårstädning kan vara så rolig!

3 svar till “Sladd- och kopplings-”upgrade” modell vår

Kommentera

