Förr eller senare är det dags igen

Jag minns när min beskyddare till storebror tog med mig på min första konsert. Den 20:e november 1983 åkte vi till Malmö och såg och hörde – med betoning på hörde, för det var HÖGT – Kiss under deras Lick It Up-turné. Det var så brutalt tungt, högt, sinnesförvirrande och beroendeframkallande att jag blev fullständigt betagen av att ”gå på konsert”. Nu, trettio år senare, har väl det där mattats av och blir inte av så ofta. Höjdpunkterna i konsertsvängen tänkte jag fundera igenom och skriva om lite längre fram.

Globe

En smurfmage?

Men nu är det dags för nästa generation – i morgon bär det av till Globen med äldsta dottern. Gissa konserten: Justin Bieber, såklart! Entusiastisk är väl bara ett slätstruket förnamn på vad dottern är just nu. Mindre entusiastisk är väl vad jag är – tänk om det ändå hade gällt Depeche Mode eller Kraftwerk. Justin Bieber? Suck. Men vad gör man väl inte för konsten och en kul uppväxt?

Nåväl – det finns en vuxenlounge med kaffe och te. Beliebe me.

Wish me luck.

Kommentera

