Att gå på djupet

Grannens dotter sjunger. Bra som sjutton dessutom. Vi har övat lite i unisonlab ett par gånger inför hennes deltagande i musiktävlingar m.m. Så nu har jag gett mig på att göra en cover på P!nks suveräna låt Try. Hon (granndottern alltså!) vet inte om det ännu, men jag tänkte be henna lägga på sången när låten är grundarbetad. Den här gången valde jag att lägga varje pusselbit för sig, d.v.s. programmera varje enskilt ljud – kick, virvel, hats, gitarr, piano etc. – ganska noggrant för att sen ha full kontroll vid mixen. Tidigare har jag ofta slarvat med att exportera vissa instrument i klump men den här gången ska jag försöka göra det lite proffsigare för lärandets skull.

Nu vet hon inte om det än, men vi får väl se hur det blir med soundet först. Kul och lärorikt är det i alla fall.

Try

Rättesnöre: text och analys med tempo och taktindelning. Bara att kicka igång. Med bastrumman.

Kommentera

