Ny tideräkning: före och efter ”Pluras Kök”

Jamen va f-n! Jag minns tiden då man fortfarande bara kunde gå på konsert. Men vi är tydligen på väg in i en ny tid.

Jag har många favoritband och ett av dem är definitivt Eldkvarn. Jag har sett dem ett par gånger och aldrig blivit besviken. Plattorna är grymma, inte minst de lite äldre. Himmelska Dagar är just… himmelsk. Varenda spår är en njutning med deras Pluratexter, Carlariff, von Heijne-arpeggion, Thorénbasslicks och så vidare. De är störtsköna!

Jag vill i sammanhanget även framhålla att jag verkligen tycker att Pluras käk, förlåt KÖK, är ett skitcoolt TV-program och att jag inte har några problem med att nämnde låtskivare och sångare får ta ut svängarna i rutan och vara både kulinarisk, småputtrig, halvpackad, rolig och djupsinnig tillsammans med alla sina polare.

Men i morse, när jag blev varse att de spelar på en närbelägen lokal, som nu råkar vara både konsertlokal, restaurang, bar och hotell i ett, stod det klart att vi vanliga musikälskare inte alltid passar in i dessa ”köp-allt-i-ett-paket-och-kom-och-bo-hos-på-hotellet-och-ät-vår-showmeny”-tider.

Telefonsamtal till arrangören:

”Hej, kan man man komma och lyssna på Eldkvarn?”

”Nej.”

”Nej? Men jag betalar givetvis inträde.”

”Inträde? Vad är det? Här finns bara flerdagarspaket och möjligen, om det blir återbud, någon enstaka showmenybiljett.”

”Showmeny? Men jag gillar ju att gå på konsert!”

”Konsert? Never heard of it. Men du kan få komma och prata lite mat med Plura. Om det blir återbud. För åttahundra.”

”Åttahundra?? Men jag är inte hungrig – jag vill digga Eldkvarn. Och sova, det gör jag helst hemma.”

”Men sängen är mjuk.”

”Adjö.”

Eldkvarn

Äta, sova och digga?

Det blir alltså till att lägga tillbaka skinnbyxorna, hänga in kavajen, vara utan tunnbrödrulle, sticka till unisonlab och veva igång vinylspelaren och digga i ensamhat, förlåt ensamhet. Nu börjar jag räkna åren som f.Pk och e.Pk (se inläggsrubriken).

F-n vet om jag inte drar på skinnbyxorna och kavajen lik förbaskat.

O, himmelska dagar.

2 svar till “Ny tideräkning: före och efter ”Pluras Kök”

  1. Kunde inte sammanfattat det bättre själv!
    Upplevde för inte så länge sedan en underbar kväll på en trång pub i Göteborg med Carla/Plura, två gitarrer, några pilsner och grymt intim stämning…känslan sitter kvar länge!
    Hoppas att dessa mat och showpaket inte är här för att stanna på bekostnad av klassiska konserter

  2. Haha riktigt skön text! Har själv inte stött på detta showmeny-all inklusive för 1000 spänn, låter ju för jävligt iallafall och hoppas inte detta blir ett stort fenomen…

Kommentera

