Basildon, någon?

Någon av Er läsare kanske har varit där. Själv har jag varit i London sex eller sju gånger, men det aldrig blivit av att jag tagit mig de dryga fyra svenska milen österut från centrum till Basildon.

Efter resultatet av blitzen startades runt 1946 ett ‘New Towns Act’-projekt inom vilket ett antal nya områden skulle konstrueras för att råda bot på den närmast kroniska bostadsbristen. Ett av dem blev staden Basildon i Essex.

Där kom, under sjuttiotalets slut, några ungdomar i lag med varann. Runt trettiofem år senare vet vi nu alla vad det ledde till – ett band som säljer fulla hus och massor av skivor.

Jag har sett dem ett antal gånger, läst ett gäng böcker (och ett otal artiklar) om dem, lyssnat på och spelat deras musik och – inte minst -förundrats över fenomenet Depeche Mode. Det rör sig inte om idoldyrkan för det anser jag vara ett väl kraftigt uttryck. Nej, det handlar snarare om ren och skär fascination över hur en liten grupp människor, utifrån en ganska brokig livssituation, tillsammans kan forma ett så starkt och säreget konstuttryck och bibehålla en så stor publiks intresse under så lång tid.

Historien om Depeche Mode ska nu , hos mig, få ännu fler nyanser. Jag köpte nämligen häromdagen, i den underbara bokaffären ‘Foyles‘ på Charing Cross Road, boken ‘Stripped’ – ett djupgående porträtt signerat Jonathan Miller och som innehåller material och inputs från såväl Gary Numan som Howard Jones.

Stripped

Jonathan Millers ‘Stripped’.

Nästa gång jag är i London får det bli ett tunnebanekort som täcker in både zon 3 och 4. Ett band som sålt 40 miljoner skivor, som precis som jag gillar syntar, bör ges lite respekt. Basildon – here I come!

* * *

”I never understood what Vince Clarke was writing about – often the grammar was a mystery to me.” (Marin Gore om konstiga texter, bl.a låten ‘New Life’.)

Ett svar till “Basildon, någon?

Kommentera

