Ett kärt återseende

Vad sjutton hände? Ett par veckor bara försvann! Jobb, resor, händelser i familjen, trötthet, shoppingturer och en massa brus…

Ikväll kom jag hem efter en kvällstjänst, gjorde upp med min kära fru om att det kanske skulle kunna vara på sin plats med ett besök i unisonlab och vips så är jag här. Jag har redan bestämt mig för att bara njuta av lugnet, lyssna på lite bra musik, läsa på lite om midi clock och andra synkrelaterade artiklar och bara finnas till. Och då, just då, känner jag hur extremt viktigt det är med den där fristaden och tidsluckan där man får vara sin egen husse för en stund – oavsett om det är i en projektstudio, under en läslampa eller på en skogsstig.

Häromdan valde jag – hör och häpna, så syntnörd jag är – att ta en morgonpromenad i snöblasket i stället för att sätta mig till ro med manualen till Dark Time:n. Och då var det helt rätt val. Vad jag kan konstatera är att ett par veckor går ruskigt snabbt om man har ett aktivt liv. Och då kan jag inte låta bli att reflektera över hur sanslöst fort tiden måste gå för några av mina kompisar, vilka ändå har en mångfaldigt, långt mer intecknad kalender än lilla jag som (bara) har två städade barn, en förstående fru, en enplansvilla och hyfsat med mat i kylen. Grattis till er som hinner med ideell verksamhet, sommarstugebyggen, hembränning, fotbollsresor med polarna, högskolestudier och släktmiddagar – ni imponerar.

Ett av mina favoritcitat i sammanhanget: jag förstår inte hur folk hinner vara otrogna – jag hinner ju knappt med att vara trogen!

Vad det blev för musik just i kväll? Jo, Peter Lemarc med albumet Svag doft av skymning. Helt oemotståndligt! (Tack till Jeanette för tipset via Spotify!)

Svag doft

Underbart.

Kommentera

