Soppa på en spik…

…var väl ungefär vad knasiga, tyska  ”Trio” gjorde när de fick en världshit med Da Da Da runt 1982.

Trio

Trio – aus Deutschland

Vad jag tänker på är den hyfsat enkla låten med ljudet från en av historiens minsta syntar. Ja, den räknas faktiskt dit, den lilla Casio VL-Tone. Enkel, annorlunda, blippbloppig och, ja… liten helt enkelt.

Dokumentation av studion 070326 004

Casio VL-1 VL-Tone

Förutom den inte så intellektuellt spänstiga refrängen så är det väl framför allt det corny trumblippet som förföljer en efteråt. När jag kollade runt lite så såg jag dessutom att det är ett betydande antal akter som använt, på ett seriöst sätt, nämnda VL-Tone. Bland dessa återfinns The Assembly (Stop/Start, ljudet från VL-Tone dyker upp vid 0:34), Trans-X (med låten Living On Video, en superklassiker i min bok!), Tony Banks och ryska Kino.

Trio gjorde faktiskt flera album och blev hyfsat stora. Det ser man dock inte på trummisen, som i videon ser ut att ha en rätt kass dag. Själv blev jag ganska glad den dag jag fick tag i mitt VL-Tone-exemplar – en kompis bara råkade nämna i förbifarten att den skulle ut ur huset i samband med städning av barnens rum. En hundring från mig gjorde kompisen både glad och förundrad – hundra pix för en skitstor miniräknare med högtalare?!?

Tröttnar man på att spela på den kan man ju alltid räkna matte till tonerna av en smäktande bossa nova. Kitchigt, eller hur?

Trans-X

Trans-X – wowsers! 80-talet, det var tider det. Och den där SH-101:an får jag berätta om en annan gång…

Kommentera

