Tänker så det knakar

Jag hinner, trots att jag är på resande fot å tjänstens vägnar, ändå fundera en hel på min hobby. Och skönt är väl det – tänk om man bara hade jobb i huvudet!

Det är väl inte så mycket frågan om OM jag ska fixa ihop min egen modular utan bara NÄR. Jag har nu samlat på mig en del grundläggande fakta för att kunna fatta de avgörande besluten om format och så vidare men däremot så tipsar många om att man bör göra en avvägning när det gäller VAD man tänker använda modularmonstret till. Vadå använda till? Jag skall väl skruva, patcha och spela sköna ljud som alla andra syntnördar? Nä, då ska man bestämma om man ska kunna göra trumrytmer, processa audio, fokusera på slingor eller bara göra utomjordiska, hittills ohörda ljud i största allmänhet…

Jag köpte t.ex. en MFB 522 Drumcomputer, en analog sequencer (Doepfer Dark Time) och en MFB Nanozwerg för att nyttja under vad jag kallar en ”förstudie”. Trummaskinen valde jag på grundval av att den jag egentligen ville ha – den klart mer modularinspirerade Schlagzwerg (”trumdvärg”) – var slut och inte skulle vara tillgänglig på länge än. Och så ser jag i mitten på veckan att den finns på lager igen. Suck.

Så nu kanske det blir till att pröva regeln om trettio dagars öppet köp och satsa på den andra istället. Men det stannar inte där – jag kan också välja att bygga motsvarande Schlagzwerg i modularform som en del av nåt ännu större, d.v.s. kompletterad med andra moduler av mer syntinriktat snitt.

Så nu blir det till att räkna på både innehåll, storlek och kostnad och samtidigt matcha det mot vad jag redan har i sequencerväg, trummaskiner och övriga analoga klenoder.

Målbild

Nånting sånt här skulle det kunna bli.

Förstudien fortskrider. Modular Heaven – here I come!

Kommentera

