Pionjärer

Hustrun har varit iväg och övernattat hos en kompis så jag har inte kunnat sticka till unisonlab idag. Dessutom blev det riktigt sent i natt med jobb framför skärmen så sömnen var skön men kort. Som väl är har vi övriga tre i familjen inte haft några större åtaganden förutom tvätt, mat och disk så jag gick på tipset från en kompis och la mig och kollade på hela den brittiska dokumentären Synth Britannia At The BBC. Jag har sett snuttar men nu tog jag in hela härligheten liggandes med kaffe, chokladbit och hörlurar.

Den fick mig att fundera. Paul Humphreys (Orchestral Manouvres in the Dark = OMD) berättar bl.a. hur de gjorde stora delar av nån av de första plattorna med i stort sett bara en Korg m500 Micro Preset, en med dagens mått mätt gansla enkel synt. Nu vet jag (och det kan man även höra) att det naturligtvis krävdes en hel del annan kvalificerad inspelningsutrustning och en hel del effekter, men herrejösses vad kreativ man måste vara med så begränsad tillgång till instrument. Det får mig bara att bli mer motiverad att nån gång framöver välja ett eller ett par simpla instrument, skruva fram varje enskilt ljud för sig och bara använda dessa i en mer omfattande komposition.

Så mycket inspiration – så lite tid.

Kommentera

