Allt blir inte som man tänkt sig

Vad beror det egentligen på när man inte riktigt lyckas mobilisera skaparkraft? Jag menar när man å ena sidan verkligen känner för att sätta sig och vara kreativ och bara spela loss på sina instrument men å andra sidan bara inte förmår det.

Helgen såg ut att medge en hel del härlig fritid  – och det gjorde den också – men det kändes inte så. Tiden gick åt till att fixa med en massa nödvändigt (?) trixande, t.ex. installation av en ny router som kommit från vår nya bredbandsleverantör. När det väl var gjort så uppstod en del friktioner med åtkomst till NAS:en. Och ovanpå det så gick en ofantlig massa tid till att förbereda arkivering inför ett förmodat byte av e-postadress hos alla de sajter och företag jag är registrerad hos – i sanning en ansenlig mängd.

Jag hade, som väl var, förmånen att i lugn och ro få fixa allt detta medans resten av familjen åkte till ett större möbelvaruhus för inköp av diverse inredning till den ena dottern och när väl allt var klart så var det dags att laga middag… Ingen tur till studion alls med andra ord.

Riggning

Får vara nöjd med helgens härliga spelning i stället…

Men – det finns tröst. Jag brukar försöka inspireras av de väntande projekten. En modular byggs ju som bekant inte på en dag, en låt skriver sig (oftast) inte under ett veckoslut och en genomgripande omstukturering av studion låter sig knappt göras under en hel vinter – det är bara att lagra idéerna i det skrynkliga anteckningsblocket, det i återvinningen kastade kuvertet eller rent av bara i bakhuvudet. Jag tror på detta som mental träning.

Jag får spela, skruva och koppla bland mina syntar lite längre fram i veckan. Eller som svärmor skulle ha sagt: de äter ju inte brö’ där de står…

Nej, jag går nog till sängs med iPod:en och surfar runt lite hos andra kreativa och halvknäppa musikentusiaster – vem vet vad man mer kan hitta i form av framtida små eller stora projekt…?

Kommentera

