Amatörens afton

Vafalls? Nu går skam på torra land! Men jag har bara mig själv att skylla – jag har väl varit för upptagen med annat för att överhuvudtaget NOTERA att inga mindre än Yazoo varit ute och spelat LIVE. Och det hände tydligen bl.a. under 2008. Får väl skylla på att jag jobbade utomlands ett tag vid tillfället, men ändå…

Yazoo LiveVad jag kan se (och höra) så verkar det som om Vince Clarke valde att inte släpa runt på några analoga klenoder utan de lirar istället på laptops och ett ganska minimalt scenkit, inklusive en gammal hederlig rullbandare (!). På klippen på YouTube så är det som vanligt tveksamt ljud men på albumet ”Reconnected Live” (2010) låter det däremot riktigt härligt!

För en gammal Vince Clarke-fantast som jag så är det gott att höra att de återskapat samma sköna ljudbilder som när det begav sig.

Yazoo Reconnected

En favorit är Bad Connection – tål att lyssna på även för den som inte är uppfödd på syntpopgodis. Sen blir jag riktigt imponerad över Alison Moyets sånginsats på Anyone. Check it out på Spotify!

Vince har kostat på sig att på en del låtar anpassa soundet till 21:a århundradet, t.ex. på Walk Away From Love. Tungt.

På klippet http://www.youtube.com/watch?v=0b_ddKA_Xxk  (som är från maj 2011) noterade jag att ms Moyet blivit… hm, hur säger man… smärtare?

Som sagt – lite amatörmässigt att upptäcka det så här flera år senare. Men det är ju lika bra för det!

Kommentera

