En sån där dag

OldUglyLoud2

Ska nog dra upp volymen lite extra ikväll. F.ö. är ”gammal” och ”ful” relativa begrepp.

Nä, idag blir det bara korta ordalag. Fy för den lede vad segt det kan kännas ibland. Anledningarna kan möjligen vara halvkass sömn tack vare oklarheter om vem som bör sova var (här hemma alltså), onödigt vit nederbörd som kommit helt utan tillåtelse samt grönjävulsk stress på jobbet. Sanningen att säga slumrade jag till i fåtöljen under det att middagen tillreddes – sålunda helt utan min inblandning.

Men: musik är livet. När jag gjorde en snabb sökning på webben för att kolla efter en riktigt bra sida på temat ”patchkablars konstruktion, funktion och handhavande” hittade jag istället en mycket underlig men underhållande snubbe som sysslar med s.k. circuit bending, d.v.s. får elektroniska kretsar att göra saker som de ursprungligen inte var tänkta eller designade för. Han plockade fram en avlagd gammal budgetkeyboard, dissikerade den, lödde på lite nya controllers och fick den att låta klart annorlunda. Okej, det var inte underskön musik men i rätt kontext så blev det spännande och fullständigt unikt. http://www.youtube.com/watch?v=T7Xwc7uoxtM Med denna manick ställde han tydligen upp i en av Moog anordnad ”kretsbändartävling”… Snacka om kreativ kille. Är ni tveksamma till att kolla hela klippet – spana då i varje fall in den härliga röran och hur han förbereder arbetsbänken.

När jag dessutom fick se nedanstående så blev jag ännu lite gladare och inspirerad, även om syntkollektivet tycks anse att det bara rör sig om fejkat önsketänkande – en ny spännande analoghistoria från Korg. Min reflektion var att den har in- och utgång för synk men uppenbarligen ingen arpeggiator eller trumsequencer…

Maxitribe

Korg Maxitribe – en uppföljare till monotronerna och monotriben?

Jag blir i alla fall sugen på att, trots en lite halvdeppig dag i övrigt, ta en tur till studion och pula lite.

Jag konstarerar också att jag antingen A) har för tråkigt på jobbet eller B) för roligt på fritiden. Får prata med chefen i morgon.

2 svar till “En sån där dag

  1. Det är väldigt skönt med dessa skitdagar för tack vare deras existens förstår vi hur värdefull en helt vanlig dag kan vara, en sådan som annars bara skulle passerat obemärkt förbi.

    För övrigt är det när man upptäcker att arbetet är i vägen för ens fritid som man vet att man har nåt stort och bra på gång 😉

Kommentera

