I thank God för meningsfull fritid…

…de dagar då jobbet inte känns riktigt lika stimulerande. På lunchen idag grunnade jag mer över hur jag ska synka MFB-trummaskinen mot Doepfer-sequencern än över upplägget på eftermiddagens möten. Men så har ju musik en förmåga att inspirera…

Igår kväll – eller snarare igår natt – satte jag ihop en diger spellista med Emerson, Lake & Palmer, Vangelis, Tangerine Dream med flera för att underhålla mig när jag roddade om lite mer fysiskt i studion. Mitt ”Analog Corner” är på gång men detta har förutsatt – jämte förvärv av ett par nya prylar – en viss omflyttning så att alla prylar hamnar på rätt ställe. Lite som att städa garderoben, faktiskt. ”Koftor för sig, skjortor för sig.” I unisonlab handlar det sålunda om ”digitalt för sig, analogt för sig”.

Nåväl, mitt i listan dök det formligen upp – för jag hade knappat in en massa låtar utefter analoglyssningstips i boken ”Analog Synthesizers” – nåt som särskilt fångade min uppmärksamhet… Det kändes ganska modernt, särskilt i kontrast till Gary Numan och Klaus Schultze: rappa beats och klart annorlunda ljudbild: det var Robert Schroeder med låtarna Hello och Modulations. Jag har, mig veterligen, aldrig lyssnat på artisten i fråga tidigare men jag ska nog kolla närmare på resten. Vid en koll på YouTube hittade jag en del halvcorny klipp där han spelar mer traditionell 80-talssynt. Bara kläderna i en del klipp kan vara värda att spana in…

Robert Schroeder

Ni ser – inte ens Robert Schroeder verkar kunna hålla sig till enbart analogt… Jag pustar ut.

Kommentera

